» » Молекулярна медицина — визначення, особливості та цікаві факти

Молекулярна медицина — визначення, особливості та цікаві факти

Всі ми трохи схожі на своїх батьків. Блакитні очі, родимка на руці, світле волосся або дар грати на піаніно — все це ми, так чи інакше, отримали від наших родичів. Однак, передаватися у спадок можуть і небезпечні хвороби. Рак, гемофілія, діабет, хвороба Альцгеймера, СНІД, астма — і це лише неповний перелік захворювань, який можна отримати від своїх рідних. Але лише в минулому столітті з'явилася наука, якій судилося змінити наше майбутнє. Що це за наука і чому вона важлива в наш час, ви дізнаєтеся з цієї статті.

Біологія та медицина

Біологія (від грец. «біо» — життя, «логос» — вчення) — це наука, що вивчає всі живі організми, їх взаємодії один з одним і з навколишнім світом. Біологія включає в себе безліч різних дисциплін, але всі їх об'єднують у три великі групи за типом досліджуваних організмів: ботаніка, зоологія та анатомія. Ботаніка вивчає рослини, зоологія — тварин, а анатомія, відповідно, людини. Саме з анатомії бере свій початок такий розділ біології, як медицина.

Медицина — це сукупність теоретичних і практичних знань, спрямованих на лікування і профілактику хвороб. Заслуга медицини величезна: ми більше не хворіємо віспу, сказ, не мучимося від больових відчуттів, тому що для їх усунення є спеціальні таблетки. Наше життя стало набагато легше, завдяки еволюції цієї науки. Але віруси і бактерії, як і всі живі організми, пристосовуються до нових умов (мутують) і стають більш стійкими до ліків, тому головне завдання медицини — випереджати це мутирование і забезпечувати здорове майбутнє людям.

Історія молекулярної біології

У XX столітті вперше відбулася зустріч кількох розділів біології: біохімії, генетики, вірусології та мікробіології. З'єднавши ці науки, вчені були в замішанні: до чого приведуть їх дослідження і мають вони сенс взагалі ніхто не знав. Але вже в 1938 р. американський вчений Варен Вівер ввів поняття «молекулярна біологія», а в 1953 р. відбулося народження цієї науки. В англійському журналі Nature з'явилася стаття Джеймса Уотсона і Френсіса Крику, де вони запропонували двуспиральную модель молекули ДНК. Надалі, в 1961-1965 рр., вчені встановили, що в ДНК і структурою білка є певна зв'язок: існує генетичний код, який встановлює певну послідовність між нуклеотидами ДНК та амінокислот у білку.

Після цих відкриттів молекулярної біології знадобилося близько 15 років, щоб удосконалити свою систему і дати початок новим найважливішим наук.

Історія молекулярної медицини

З розвитком молекулярної біології вчені зрозуміли, що вивчення молекул найважливіших органоїдів клітини, допоможе їм і в медицині. Варто зауважити, що історія цієї науки почалася порівняно недавно і активно розвивається в наш час. Одним з видатних вчених Росії є професор Е. І. Шварц, дослідження якого заклали наукову основу для розуміння генетичних факторів. Значення молекулярної біології для медицини дуже велике. Якщо головний предмет вивчення молекулярної біології — ДНК, РНК і молекули білка, то для медицини — це матеріал, що дозволяє виявити гени, які несуть у собі різні захворювання.

Методи молекулярної медицини

Всього виділяють три методи лікування: этиологичсекий, патогенетичний і симптоматичний. Тривалість такого лікування може затягнутися, оскільки кожен з цих методів досить складний у виконанні. Від лікаря вимагається підвищена увага до індивідуальних особливостей людини. Етіологічний метод лікування має на увазі під собою блокування причини хвороби. Така терапія націлена виправлення генетичних дефектів, а також на заміну пошкоджених тканин і соматичних клітин. Усуненням і блокуванням механізмів спадкової хвороби займається патогенетичний метод. Він впливає на обмін речовин і проводиться з допомогою корекції метаболічних і гормональних порушень. Одними з найбільш популярних методів патогенетичної терапії є: дієтотерапія, пригнічення активності ферментів, виведення або відшкодування субстрату (у разі виведення це продукт, токсично впливає на організм), заміна пошкоджених клітин або тканин і хірургічне втручання. Симптоматичний метод тільки полегшує стан хворого. Ефект симптоматичної терапії має невелику тривалість. Головна мета такої терапії — знизити темп прогресування захворювання. Наприклад, при астмі лікарі застосовують сальбутамолы (речовини, що пригнічують ознаки астми і полегшують дихання під час нападів), однак такі препарати блокують лише симптоми хвороби, але не сприяють її лікування.
Молекулярна медицина — визначення, особливості та цікаві факти

Професії, пов'язані з молекулярною біологією

У цьому списку наведено професії, які будуть затребувані як зараз, так і в найближчому майбутньому.
  • Біоінженер. Дана професія спеціалізується на зміну властивостей живого організму. Біоінженер вивчає молекулярну будову виду, його особливості і можливості. Такі вчені займаються розробкою генетично модифікованих організмів, ліків, створенням штучних органів (наприклад, протезів). Отримавши освіту біоінженера, можете бути абсолютно впевнені, що без роботи ви не залишитеся.
  • Біотехнолог включає в себе медицину, фармацевтику і генну інженерію. Біотехнологи дуже затребувані в сучасному світі, т. к. їх знання знадобляться у всіх галузях нашого життя: у харчовій, фармацевтичній, парфюмерно-косметичній, ветеринарної та переробної.
  • Генетичний консультант. Одна з найважливіших професій майбутнього. Лікар-генетик консультує пацієнтів з приводу профілактики та лікування спадкових захворювань. Суть цієї спеціальності полягає в тому, що під дією хімічних речовин лікар намагається внести зміни в ген людини в цілях лікування. Крім цього, генетичний консультант може вам підібрати правильний раціон, встановити спорідненість між людьми і т. д.
  • IT-генетик. Дана професія лише починає свій розвиток, але вже відіграє вагому роль для нашого майбутнього. IT-генетик займається програмуванням геному під певні параметри. Такий метод лікування буде ефективним проти спадкових захворювань.
  • Тканинний інженер. Так само, як і IT-генетик, розвивається професія. Тканинний інженер займається розробкою створенням певної тканини або органу.
  • Молекулярний дієтолог. Вивчає молекулярний склад їжі і створює для людини індивідуальну програму харчування.
  • Інститути

Внз, що надають освіту в сфері біології та медицини в Росії, дуже багато. Тому нижче ви можете дізнатися про кращих институтыах молекулярної медицини.

Спбду — одне з тих місць, яке дає можливість отримати будь-яку професію у сфері молекулярної медицини: біотехнолог, генний інженер, молекулярний біолог і безліч інших спеціальностей. Прохідний бал у 2017 р. (бюджет): від 260. МФТІ — те місце, де ви зможете вивчитися на тканинного інженера, а також на биофармаколога. Прохідний бал в 2018 р.: від 262. МДУ — кращий вуз Росії, де ви зможете навчитися на всі професії, представлені в списку вище. Прохідний бал у 2017 р.: від 429. ІТМО — один з кращих вузів, де можна отримати освіту биотехнолога або біоінженера. Прохідний бал у 2017 р.: від 244. РНІМУ — московський внз, навчальний вас за напрямом біомедицина. Прохідний бал у 2017 р.: від 242. НГУ — один із затребуваних вузів Росії, який активно співпрацює з зарубіжними інститутами. Прохідний бал у 2017 р.: від 244. ПМГМУ їм. Сеченова — ще один московський вуз, де можна отримати освіту биотехнолога. Прохідний бал у 2017 р.: від 242.

Клініки молекулярної медицини в Росії

По всій нашій країні є величезна кількість всіляких центрів, клінік, лікарень, але не всі вони можуть надають можливість лікування нашого організму від спадкових захворювань. Проте в Росії все ж таки є спеціальні медичні установи.
    CMD - Центр молекулярної медицини та діагностики, що надає можливість обстеження з 1992 року. Лабораторії проводять якісні аналізи, в ході яких ви можете отримати точний результат. Цей центр ви знайдете в Москві і московській області. Інший Центр Молекулярної Генетики також розташовується в Москві за адресою: вул. Москворечье, д. 1. Центр надає вам аналізи на виявлення мутацій в різних генах, генетичну схильність до того чи іншого захворювання, а також встановлює батьківство чи проводить судово-генетичну експертизу. По всій Росії поширена така приватна медична компанія, як INVITRO. У цих клініках ви зможете зробити повний генетичний аналіз (ціна близько 70000-80000 тис. рублів), виявити у себе схильність до алкоголізму або ж попередити у себе розвиток раку. INVITRO пропонує будь-які послуги за доступну ціну. Крім цього, в Іркутську є Клініка Центру Молекулярної Діагностики — одна з найбільших клінік Сибіру. Тут ви зможете не тільки отримати консультацію, але і лікування кожного члена вашої родини.

Досягнення медицини сьогодні

В 2018 році на весь світ прогриміла новина про те, що лікарям із США вдалося вилікувати рак грудей у жінки на останній, четвертій стадії. В її організмі були знайдені лімфоцити, здатні боротися з раковими клітинами. Лікарі відтворили і багаторазово збільшили їх чисельність, а потім внутрішньовенно ввели в організм. Руйнівну дію таких лімфоцитів призвело до повної ліквідації пухлини протягом трьох місяців. Лікарі ставляться до цього способу скептично, оскільки важко виявити саме ті клітини, які «полюють» на клітини цієї небезпечної хвороби. Надалі цей спосіб планують застосовувати і на інших хворих. Саме цей випадок доводить, що молекулярна біологія і медицина не стоять на місці.

Що буде далі?

Молекулярна медицина — визначення, особливості та цікаві факти
    Прогрес в області молекулярної біології і генної інженерії не стоїть на місці. Ніхто з нас не уявляє, що буде далі. Пропонуємо переглянути вам неймовірно цікаве відео від каналу DeeAFilm Studio на цю тему.
    1817